fbpx

Bouw een vertrouwensband op met je doelgroep middels They Ask, You Answer

Hoe transparantie en wederkerigheid helpt bij het creëren van een vertrouwensband met je doelgroep.

Steeds meer bedrijven passen de They Ask, You Answer methode toe om klanten te overtuigen. Maar past deze methode ook bij de recruitmentbranche? Natuurlijk! Om schaarste doelgroepen aan te trekken is het namelijk belangrijk dat je een vertrouwensband opbouwt met je doelgroep. Een bewezen contentstrategie om dit te bereiken is “They Ask, You Answer.” In dit blogartikel verkennen we de principes van deze aanpak en laten we zien hoe de niche jobboard voorelektromonteurs.nl met succes transparantie inzet om een vertrouwensband op te bouwen met mbo-elektrotechneuten.

In korte tijd is het platform gegroeid naar meer dan 2000 leden. Daarnaast ontvangen ze maandelijks al meer dan 5000 bezoekers, puur door het beantwoorden van de juiste vragen

They Ask, You Answer: wat is het precies?

Bij de methodiek They Ask, You Answer (TAYA) verdiep je jezelf tot op detailniveau in je doelgroep. Één vraag staat daarbij centraal: “Welke vragen leven er bij mijn ideale klant/doelgroep?” Deze vragen ga je vervolgens op een open en transparante manier beantwoorden. Dus ja, ook de vraag “Wat is het salaris bij deze functie?”

Hoe past voorelektromonteurs.nl They Ask, You Answer toe in de praktijk

  1. Welke vragen hebben mbo-elektrotechneuten?

Om erachter te komen welke vragen je doelgroep heeft moet je jezelf gaan verdiepen. Het begint met het begrijpen van de vragen, zorgen en behoeften van je doelgroep. Dit kunnen vragen zijn zoals “wat is het salaris dat ik kan verdienen?” of “wat zijn nu echt de doorgroeimogelijkheden in deze functie?” Het platform voorelektromonteurs.nl heeft een breed netwerk van Elektromonteurs, ze gaan regelmatig in gesprek met de doelgroep om erachter te komen welke onderwerpen ze interessant vinden. Zo maken ze inhoudelijke blogs over de beste groepenkasten maar vertellen ze ook wat de beste elektrotechnische werkgevers van Nederland zijn. Dit zijn namelijk onderwerpen die de doelgroep belangrijk vindt.

  1. Wees Transparant en Open

In plaats van deze vragen te vermijden, omarm je ze. Wees transparant en open in je communicatie. voorelektromonteurs.nl heeft een salarisonderzoek gedaan onder meer dan 2000 elektromonteurs. Dit onderzoek geeft inzicht in de gemiddelde salarissen van Elektromonteurs. Dit bied veel waarde voor deze doelgroep omdat ze voorheen geen inzicht hadden in de gemiddelde salarissen in de markt. Hierdoor lever je iets van waarde, daar krijg je vertrouwen voor terug.

In de praktijk zie je vaak dat bedrijven geen salaris vermelden bij de vacatures, een gemiste kans! Als je open en eerlijk aangeeft wat de salarisrange is dan zorgt deze openheid voor meer sollicitaties, hier zijn genoeg onderzoeken naar gedaan.

  1. Bouw Vertrouwen op

Door proactief informatie te verstrekken, bouw je vertrouwen op bij potentiële kandidaten. voorelektromonteurs.nl heeft een VIP-lijst met inmiddels meer dan 2000 leden. Via dit kanaal delen ze inhoudelijke blogs, video’s en artikelen maar ook vacatures van klanten. Elektromonteurs staan door de inhoudelijke blogs ook meer open voor informatie over vacatures en carrièrekansen. Als het platform alleen maar commerciële content zou delen dan zou de vertrouwensband snel verdwenen. Het draait erom dat je de doelgroep ook echt iets terug geeft van waarde.

Dé contentstrategie voor recruitmentteams

De TAYA contentstrategie is ook goed toe te passen door recruitmentteams. De belangrijkste eerste stap is dat je in gesprek gaat met je doelgroepen. In de praktijk zie je dat er nog veel voor doelgroepen wordt gedacht. Kom erachter welke vragen en behoeften ze hebben. Hoe kijken ze naar jullie vacatures? Wat zijn de onduidelijkheden? Wat vragen roept het werken bij jouw bedrijf op? Welke onderwerpen vinden ze interessant? Vervolgens ga je kijken hoe je de vragen zo eerlijk en transparant mogelijk kan beantwoorden.

Stel dat je Elektromonteurs wilt werven, dan kan je laten zien hoe een werkdag eruit ziet. Ben hierbij zo eerlijk mogelijk, belicht hierbij niet alleen de “positieve” zaken. Maar laat ook zien dat er overgewerkt moet worden of dat je bepaalde administratie moet doen. Pak het oprecht aan, als je deze aanpak kiest dan bouw je een vertrouwensband op waardoor de doelgroep vanzelf naar je toe komt. Andere goede TAYA onderwerpen kunnen zijn; cultuur en sfeer, arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden. Maar let op! Bedenk het vooral niet zelf, ga in gesprek met je doelgroep.

Het kan ook interessant zijn om te laten zien waarom mensen vooral niet bij jouw bedrijf moeten komen werken. Geef transparant aan wanneer iemand wel of niet past in de functie. Stel je voor, een campagne die de nadruk legt op waarom je vooral niet moet solliciteren. Daar onderscheid je jezelf pas echt mee! Je bouwt waarschijnlijk ook nog eens veel vertrouwen op binnen je doelgroep, een bedrijf die dat open en eerlijk laat zien moet wel te vertrouwen zijn toch?

Grotere rol van de business

Als je de TAYA methode wilt introduceren dan is het belangrijk dat je de business meeneemt. Er wordt namelijk een grotere rol van ze gevraagd in deze manier van werven. Ze moeten namelijk meedenken en helpen om de vragen van de doelgroep te beantwoorden. Je pakt de wervingsuitdaging op deze manier écht samen aan.

Zeker bij schaarste doelgroepen moet je op een andere manier gaan communiceren om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. They Ask, You Answer kan hier zomaar eens het antwoord op zijn.