fbpx

Het nieuwe traditionele werven: Hoe onderscheidend werf jij?

Het is eigenlijk best vreemd. Zo’n 95% van de bedrijven in Nederland hanteert exact dezelfde wervingsmethoden. We draaien social media-campagnes, zijn actief op jobboards en doen aan sourcing. Daarna hopen we simpelweg dat potentiële kandidaten door de verschillende lagen van de marketingfunnel wandelen en gaan solliciteren. Echter, steeds meer bedrijven merken dat er veel te weinig sollicitaties binnenkomen. Niet verrassend als je precies hetzelfde doet als iedereen.

Het wordt steeds moeilijker om jezelf als bedrijf te onderscheiden van je concurrenten met deze ‘nieuwe traditionele’ aanpak. Alleen bedrijven met een ijzersterk merk zoals Coolblue slagen hierin. Helaas is dat maar weinigen gegeven.

Wat is het nieuwe traditionele werven?

Als we denken aan traditioneel werven, komen vaak advertenties in de krant, vacatures in etalages en een 'post & pray'-tactiek naar voren. Maar de realiteit is anders.

Momenteel werven bijna alle bedrijven op dezelfde manier, waardoor een ‘nieuwe traditionele’ benadering is ontstaan (zie afbeelding). Tussen 2010 en 2021 bloeide het werven via social media op. LinkedIn, Facebook, Google en YouTube waren dé kanalen om personeel te vinden. Dit was goed te doen omdat de concurrentie op deze kanalen nog relatief laag was. Hierdoor kon je gemakkelijk opvallen door iets over je bedrijf en vacatures te vertellen. De doelstelling was dus ook het genereren van sollicitaties. In deze periode creëerde we content voor de massa aangezien, hierdoor was het personalisatie niveau laag. Dit was ook geen probleem omdat het goede sollicitaties opleverde. De corona periode heeft er definitief voor gezorgd dat alle bedrijven zichtbaar zijn op social media. Het was in deze periode namelijk de enige manier om in contact te komen met jouw doelgroep

Waarom werkt de online marketing strategie niet meer?

De economie is tussen 2015 en 2019 sterk gegroeid met een krappe arbeidsmarkt tot gevolg. Bedrijven zochten nieuwe manieren om aan personeel te komen. Hierbij zijn social media campagnes centraal komen te staan. Het is namelijk een goede manier om je doelgroep te bereiken. Maar hierdoor is de concurrentie op social media kanalen extreem hoog geworden. De kosten per klik en sollicitatie zijn hard gestegen en mensen zijn advertentie-moe geworden. Kortom, het is enorm lastig geworden om jezelf online te onderscheiden.
Ik zie in de praktijk regelmatig dat bedrijven flinke bedragen in social media campagnes stoppen maar dat het resultaat onder aan de streep enorm tegen valt. Dat is ook niet gek aangezien jouw concurrenten precies hetzelfde doen, vaak ook nog via hetzelfde marketingbureau.

Wat is leadmanagement en waarom past het bij deze tijd?

Leadmanagement is niets nieuws, het wordt al jaren succesvol toegepast in de commerciële B2B en B2C markt. De recruitmentbranche loopt simpelweg ongeveer 5 jaar achter. Dat is ook niet gek omdat de budgetten aan de commerciële kant vaak vele malen hoger zijn. Er wordt simpelweg vaak meer geïnvesteerd in het aantrekken van een nieuwe klant dan het werven van nieuw personeel.

Leadmanagement bestaat grofweg uit vier stappen:

  1. Leadgeneratie
  2. Lead segmentatie en kwalificatie
  3. Leadnurtering
  4. Leadscoring

Voor het neerzetten van een goede leadmanagement strategie heb je marketing automation software nodig. Hierbij kan je denken aan systemen als Hubspot, Sharpspring of Active Campaign. Het doel van leadmanagement is het opbouwen van een gekwalificeerde talentpool waarmee je rechtstreeks via email en/of whatsapp kan communiceren.

Praktijkvoorbeeld Leadmanagement

Leadgeneratie kan plaatsvinden op social media, je werken-bij site maak ook offline op beurzen en evenementen. Het doel is het verzamelen van een emailadres en/of 06-nummer. Dit doe je bijvoorbeeld door het maken van inhoudelijke content die is afgestemd op de interesses en vragen vanuit jouw doelgroep. Alleen dan zijn ze geneigd om persoonlijke gegevens achter te laten.

Voor Elektromonteurs kan je een video of artikel maken over een uitdagend elektrotechnisch project. Je verteld hier wat de rol van de elektromonteurs was, welke technieken er gebruikt zijn en hoe de samenwerking met het team eruit heeft gezien. Mensen die dit lezen krijgen daarna de vraag of dat ze een test willen invullen om te kijken of dat ze de juiste skills hebben om een dergelijk project uit te voeren. Je kan ze ook laten inschrijven voor een webinar of open dag. Als je maar contactgegevens achterhaald. Wil je een uitgebreid voorbeeld van hoe leadgeneratie eruit kan zien? Lees dan dit artikel

Op het moment dat mensen hun contactgegevens achterlaten komen ze in jouw marketing automation systeem terecht. Je kan ze dan volgen, hierdoor weet je o.a. wanneer ze op jouw website komen, wat voor content en pagina’s ze bekijken en hoelang ze dit doen. Daarnaast heb je nu de mogelijkheid om rechtstreeks met ze te communiceren via email of whatsapp! Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van social media.

Stel je maakt een test of quiz dan kan je hier vragen in verwerken waardoor je de kandidaat meteen kan kwalificeren en segmenteren. Denk hierbij aan vragen zoals:

  • Wat is je opleidingsniveau
  • Wat is je opleidingsrichting
  • Waar woon je?
  • Heb je ervaring met….

Hierdoor weet je of dat het een interessante kandidaat is of dat je hem moet uitsluiten van je (online) campagnes. Daarnaast kan je via leadnurtering campagnes gepersonaliseerde berichten sturen. Je weet op deze manier van de kandidaten in je talentpool bijvoorbeeld waar ze wonen, wat voor diploma ze hebben, wat voor werkervaring ze hebben en welke technieken ze interessant vinden. Hierdoor kan je projecten, verhalen en persoonlijke interviews toesturen die aansluiten bij zijn/haar interesses.

Middels marketing automation kan je de kandidaat volgen en leadscoring toepassen. Je kan aangeven dat een lead b.v. minimaal 100 punten moet verzamelen voordat het een “hot lead” wordt. Een lead verzamelt punten door blogs te lezen, testen te maken, zichzelf in te schrijven voor een webinar enz. Als de 100 punten verzamelt zijn, dan komt de Recruiter pas om de hoek kijken. Die benaderd een opgewarmde lead waarvan de kans groot is dat hij/zij op gesprek wil komen.

Eerste stappen naar verandering

Je moet eerst constateren of je huidige recruitment (marketing) strategie nog het juiste resultaat oplevert. Als je momenteel nog voldoende gekwalificeerde sollicitanten binnen krijgt dan is er geen noodzaak om direct te veranderen. Levert je huidige strategie niet meer genoeg goede sollicitanten op? Dan kan een leadmanagement strategie uitkomst bieden.

Vanuit Renewers help ik bedrijven om de stap te zetten naar een leadmanagement strategie. We starten met een strategische sessie waarin we de behoefte en huidige situatie in kaart brengen. Vanuit daar formuleren we een op maat gemaakte plan van aanpak om de eerste stappen te zetten naar een nieuwe recruitment marketing strategie.

Weten wat we voor jullie kunnen betekenen?

Laat je gegevens achter, dan nemen wij contact met jou op.

    Velden met een * zijn verplicht