De drie beste manieren om Elektromonteurs te werven
Iedereen die de vacature van Elektromonteur open heeft staan weet dat het erg lastig is om aan goede sollicitaties te komen. Maar wat zijn nu de beste manieren om Elektromonteurs te werven? In dit artikel bespreken we de drie beste manieren om elektromonteurs te werven: Eigen werving via een referral campagne, via een recruitment of werving & selectie bureau en via het inzetten van een online marketing partij.
1. Referral: Wat is een referral campagne? En hoe zet je het op?
De beste manier om Elektromonteurs te werven is door middel van eigen werving via een referral campagne. Waarom? Omdat dit namelijk de goedkoopste manier is en het levert ook de beste kandidaten op.
Wat is een referral campagne? Hierbij worden bestaande medewerkers gestimuleerd om potentiële kandidaten aan te dragen. Vaak wordt er een beloningssysteem opgezet, waarbij de medewerker een bonus ontvangt als de door hem of haar aangedragen kandidaat wordt aangenomen en een bepaalde periode in dienst blijft. Onderzoek laat zien dat de beste kandidaten komen uit goede referral campagnes, een bestaande medewerker draagt natuurlijk geen kandidaat aan waar hij zelf niet enthousiast over is.
Het opzetten van een succesvolle referral campagne begint met het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving waar huidige medewerkers graag over willen praten. Transparante communicatie over openstaande functies en gewenste profielen is essentieel. Daarnaast kunnen bedrijven gebruikmaken van interne communicatiekanalen, zoals intranet of personeelsbijeenkomsten, om de campagne te promoten. Zorg ervoor dat het gaat leven in je organisatie, het betaald zich namelijk dubbel en dwars terug.
Je kan je huidige medewerkers bijvoorbeeld belonen met een geldbedrag als ze een kandidaat aandragen die wordt aangenomen. Of je kunt een wedstrijd organiseren, het team wat de meeste Elektromonteurs aandraagt mag met het hele team een leuke activiteit gaan doen. De kunst is om het hele bedrijf te betrekken bij de werving.
2. Recruitment bureau: Wat zijn de voor en nadelen van het inschakelen van een bureau?
Een andere manier om Elektromonteurs te werven is via een recruitment bureau, bijvoorbeeld een detacheringsbureau of een werving & selectie bureau. Recruitment bureaus beschikken vaak over een uitgebreid netwerk van potentiële kandidaten, waardoor ze snel geschikte Elektromonteurs kunnen vinden. Het voordeel hiervan is dat het wervingsproces uit handen wordt genomen en bedrijven zich kunnen richten op hun kernactiviteiten. Je kan via een detachering of uitzendbureau ook flexibiliteit inkopen door een Elektromonteur het eerste jaar op detachering of uitzendbasis aan te nemen.
Hierbij een selectie van bedrijven die gespecialiseerd zijn in het werven van Elektromonteurs.
Voorelektromonteurs.nl: Beschikken over een database met meer dan 3000 elektromonteurs. Ze helpen bedrijven om naamsbekendheid op te bouwen en monteurs te werven.
Strevon: Werft omscholers en leiden ze op tot elektrotechnisch personeel
Techsharks: detacheerder in de elektrotechniek
Maar er kleeft (soms) ook een nadeel van het inschakelen van een recruitment bureau, het is simpelweg erg duur. Werving en selectie bureaus rekenen een percentage van het salaris van de aangenomen kandidaat als vergoeding. Dit ligt vaak tussen de 20% en 25% van het bruto jaarsalaris (inclusief vakantiegeld). Stel dat je iemand aanneemt en die gaat €3000 bruto per maand verdienen, dan ben je met een percentage van 20% al €7776 kwijt aan kosten! Zonder garantie dat deze medewerker lang in dienst blijft.
Bij detacheringsbureaus vragen ze vaak een uurtarief, hierin zitten de kosten verwerkt. Als je een monteur een jaar via een detacheringbureau inhuurt ben je over een jaar vaak tussen de €15.000 en €20.000 kwijt, een fors bedrag! Voor dat geld kan je namelijk zelf een mooie online marketing campagne of referral campagne opzetten om mensen te werven.
3. Online marketing bureau: Kan een online marketing bureau voor mij Elektromonteurs werven?
De derde benadering om Elektromonteurs te werven is door gebruik te maken van online marketing en social media campagnes. Hier kan je een online marketing bureau voor inzetten. Met behulp van gerichte advertenties en content kunnen bedrijven actief en latent zoekende Elektromonteurs verleiden om direct bij het bedrijf te solliciteren. Het bereik van social media platformen zoals Facebook, Instagram en TikTok stelt bedrijven in staat om potentiële kandidaten te targeten op basis van specifieke criteria, zoals locatie, vaardigheden en interessegebieden. Hierdoor kan je een specifieke groep jouw content of vacatures laten zien.
Hoewel online marketing een krachtig instrument is, kent het ook nadelen. Het grootste nadeel is dat bedrijven vaak vooraf moeten betalen voor de campagnes, zonder garantie op directe resultaten. Daarom is het essentieel om de campagnes goed te monitoren en zo nodig aan te passen om het gewenste rendement te behalen. Het voordeel is dat je jouw bedrijf als goede werkgever in de markt kan zetten. Hierdoor wint het aan naamsbekendheid waardoor Elektromonteurs in de toekomst eerder geneigd zijn om voor jouw bedrijf te kiezen.
Bedrijven die je kunnen helpen met het inrichten van online campagnes:
Renewers
Fingerspitz
Adwise
Lees ook onze blog over hoe je lead generatie inzet om personeel te werven. Dit kan namelijk ook een goedkope en doelgerichte optie zijn om Elektromonteurs te werven.
Wat is de beste manier om Elektromonteurs te werven?
Het werven van mbo Elektromonteurs kan een uitdaging zijn, maar met de juiste aanpak kunnen bedrijven succesvolle resultaten behalen. De beste manier om Elektromonteurs te werven hangt af van jouw specifieke situatie. Heeft jouw bedrijf zelf tijd, ruimte en de expertise in huis om de werving zelf te doen? Dan is dit altijd de beste keuze. Mocht je de werving graag willen uitbesteden dan kan je het beste zoeken naar partijen die gespecialiseerd zijn in het werven van Elektromonteurs. Ze begrijpen jouw business en weten waar ze naar op zoek moeten.
Weten wat we voor jullie kunnen betekenen?
Laat je gegevens achter, dan nemen wij contact met jou op.